Thursday, May 22, 2008

Arangkada of Leo Lastimosa for May 23, 2008

            KRISIS SA PLITE

 

            Salamat sa taphaw nga pagduma sa kagamhanan sa kontrobersiya sa plitehan.  Mahimong mahitabo dugay nang gipangandoy, apan wa gyod makab-ot, sa nagkalainlaing transport groups sa nasud:  Ang paghiusa sa pagpanalipod sa ilang mga interes nga giduwa-duwaan lang sa mga tagduma sa industriya sa transportasyon.

            Human sa pag-aprobar-pagbakwi-ug-pagpatuman-ra-diay-gihapon sa 50 sentabos nga pasiunang uminto sa plitehan, nagkauyon ang labing dakong transport groups sa nasud sa pagpasaka og lab-as nga petisyon pag-usbaw sa minimum nga plitehan ngadto sa P10 sa unang lima ka kilometro.  Nagsugod na sang paningkamot paghiusa sa transport groups sa Sugbo aron magdungan paglusad og welga sa mga sakyanan dungan sa pag-abli sa klase sunod buwan.

-o0o-

            Labing dakong insulto sa LTFRB, DOTC ug Malakanyang nga hangtod karon, tulo na ka adlaw human sa pagpatuman sa uminto, pipila ra ang drayber nga naningil ug labawng daginuton ang mga pasahero nga nihatag sa dugang 50 sentabos nga plitehan.  Nagkadaghan ang mga drayber nga nagkasabot nga di sila matagad pagkuha sa tag-P50 nga certification gikan sa LTFRB 7 nga motugot nila pagkolekta sa P6.50 nga minimum nga plitehan kay:

·        Gamay rang uminto;

·        Nihit ang 25 sentabos nga sensiyo ug busa bisan unsaon nilag pangugat malansang lang gihapon sa P6 ang minimum nga plitehan;

·        Pasiuna rang uminto ug wa silay kasayuran hangtod kanus-a nga mao ray makolekta; ug

·        Magpaabot na lang ug mas kusganon nga moduso nga maaprobahan sa labing daling panahon ang ilang mga petisyon alang sa mas dakong uminto.

-o0o-

            Ambot unsay gihunahuna sa Malakanyang.  Nagtuo bang malingaw sa pagarpar ang mga drayber ug operators nga nagsamoal sa way kinutobang pagmahal sa lana?  Naglaom bang ang taphaw nga mga pasalig makabusog sa sektor nga maoy nag-um-om sa taga liog nang uminto sa lana?

            Atubangan sa hudlat sa nasudnong transport strike, nga makapatanggong sa minilyon ka mga tinun-an ug ginikanan sa unang adlaw sa klase, mahimong mapugos nang Malakanyang pag-atubang sa krisis.  Hinaot nga mas makahuloganon kay sa pag-ilog sa kredito pagpapas sa buhis sa importasyon sa lana.  Nga gitakda nang daan sa balaod kon taas na kaayong presyo sa merkado sa kalibotan.

-o0o-

            Salamat sa nakaamgo nga mga kahugpongan sama sa Hugpong Transport Alliance sa Panay.  Nagdumili sila pagpagamit sa duwa sa kagamhanan pagsabong nila sa mga pasahero.  Nagdumili sila pagpangayo og uminto sa plitehan, nga makapasuko lang sa katawhan nila.

            Hinunoa, ilang gisubay ang gamot sa krisis sa plitehan:  Ang nagbuntaog nga buhis nga gipahamtang sa kagamhanan.  Kon papason tinuod ang 12% nga EVAT sa lana, wa na kinahanglana ang pagpausbaw sa plitehan.  Nga manakod sab dayon sa inadlawng mga palaliton.

            Makapahimus tinuod ang tanan.  Gawas lang sa mamiyahok nga bolsa sa kukhan nga mga politiko.  [30]  leo_lastimosa@abs-cbn.com 

No comments: